Uitkomstinformatie van kwaliteitsregistraties zorgt voor verbetering van patiëntzorg
Uitkomstinformatie van kwaliteitsregistraties is een essentieel onderdeel van kwaliteitsverbetering in de zorg. Artsen gebruiken deze data steeds intensiever om de resultaten structureel in beeld te brengen, verbeterpunten te bespreken en verbeterprojecten te starten.
Zo worden in alle vakgroepen van de onderzochte gebieden de uitkomsten van zorg besproken en hebben de afgelopen twee jaar inzichten in de uitkomsten geleid tot vele verbeterprojecten: gemiddeld 2,7 verbeterprojecten per aandoening. Dit zijn conclusies van het onderzoek ‘Uitkomstinformatie voor kwaliteitsverbetering’ van de Samenwerkende Kwaliteitsregistraties (SKR).
Dit onderzoek is uitgevoerd onder centra deelnemend aan de registraties Nederlandse Hart Registratie (NHR), Landelijke Registratie Orthopedische Implantaten (LROI), Nefrovisie, Nationale Intensive Care Evaluatie (NICE) en Dutch Institute for Clinical Auditing (DICA) middels vragenlijsten en interviews. De uitkomsten hiervan zijn met het Health Outcomes Management Evaluation (HOME) model verder in kaart gebracht.
“Het onderzoek laat duidelijk zien dat een betrouwbare kwaliteitsregistratie bijdraagt aan het starten van verbeterprojecten in de centra en daarmee aan de continue verbetering van de zorg”, zo geeft dr. Niki Medendorp aan, namens de NHR als projectleider betrokken bij dit onderzoek, “het is mooi om te zien dat dankzij iedereens intensieve bijdragen, van data-invoer tot analyse, zoveel waardevolle inzichten naar voren komen”.
Resultaten en conclusies: Gebruik van uitkomstinformatie integraal onderdeel werkproces
Dankzij een grote respons (127 ingevulde vragenlijsten en 18 diepte-interviews verdeeld over 5 kwaliteitsregistraties) wordt een betrouwbaar beeld gecreëerd van het gebruik van uitkomstinformatie in de Nederlandse zorg. Daaruit blijkt dat uitkomstinformatie zeer actief wordt gebruikt voor kwaliteitsverbetering. Zo is het bespreken en interpreteren van de data een standaard onderdeel van het werkproces bij elk van de onderzochte ziekenhuizen:
- 100% van de respondenten geeft aan dat uitkomstindicatoren in kaart worden gebracht en besproken worden binnen de vakgroep.
- Ook dashboards worden veelvuldig ingezet: 98% van de respondenten maakt gebruik van landelijke dashboards; 62% heeft ook eigen dashboards in gebruik.
- Identificatie van verbeterpotentieel gebeurt op verschillende manieren; via analyses over data, maar ook op basis van signalen vanaf de werkvloer.
- In de afgelopen twee jaar zijn er gemiddeld 3,2 aanvullende analyses uitgevoerd per centrum ten behoeve van de selectie van verbeterinitiatieven; gemiddeld zijn er vervolgens 2,7 verbeterinitiatieven geïnitieerd per centrum.
Bij de uitvoering van deze verbeterinitiatieven blijkt het samenstellen van werkgroepen bevorderend te werken.
Betrokkenheid van patiënten bij het verbeteren van de patiëntenzorg vanuit multidisciplinaire teams is nog beperkt; de betrokken patiëntenorganisaties benadrukken het belang om hier in de toekomst meer aandacht voor te hebben.
Nieuwsgierig naar de verschillende bevorderende en belemmerende factoren, good practices en alle aanbevelingen? Lees dan het hele rapport op www.SKR-zorg.nl of download het document als PDF.
Het rapport is onderdeel van het project ‘Uitkomstinformatie voor kwaliteitsverbetering’ en is mede mogelijk gemaakt dankzij een subsidie van ZonMw en Kennisplatform Uitkomstgerichte Zorg.