E-learning 'Goed Begrepen'
Opleidingsmateriaal
Pharos biedt de e-learning 'Goed Begrepen' aan over het informeren van en samen beslissen met patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden in de palliatieve zorg in ziekenhuizen.
De e-learning Goed Begrepen bestaat uit vier delen. De eerste drie vormen samen de e-learning (herkennen van mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden, vermoeden bespreken, eenvoudige/begrijpelijke communicatie en terugvragen, samen beslissen). Kaart vier is een ‘bibliotheek’ met de video’s en hulpmiddelen die in de e-learning genoemd of gebruikt worden, aangevuld met een aantal aanvullende hulpmiddelen.
Op welke competenties samen beslissen is dit onderwijsmateriaal van toepassing?
- De zorgprofessional onderkent dat ‘samen beslissen’ leidt tot een hogere kwaliteit van zorg.
- De zorgprofessional begeleidt het proces van ‘samen beslissen’.
- De zorgprofessional beschikt over gesprekstechnieken en vaardigheden om het proces van ‘samen beslissen’ te faciliteren.
- De zorgprofessional gaat uit van de persoonlijke voorkeuren en de context van de patiënt.
- De zorgprofessional ondersteunt en moedigt de patiënt actief aan mee te doen in het proces van ‘samen beslissen’ (empowerment).
- De zorgprofessional draagt zorg voor begrijpelijke kennisoverdracht en informatie-uitwisseling, en maakt gebruik van tools die ‘samen beslissen’ ondersteunen.
- De zorgprofessional is een betrouwbare en professionele gesprekspartner.
Aan welke leerdoelen draagt dit onderwijsmateriaal bij?
De leerdoelen van deze e-learning sluiten aan op verschillende competenties (EPA’s) en CanMEDS-rollen. Na het doorlopen van deze e-learning heb je onder andere meer kennis van:
- de begrippen laaggeletterdheid en beperkte gezondheidsvaardigheden;
- het belang van schooljaren;
- de specifieke benadering van patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden.
Meer vaardigheid in:
- Het herkennen van beperkte gezondheidsvaardigheden en die bespreekbaar maken.
- Het communiceren met patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden / het in eenvoudige taal overbrengen van informatie / het vermijden van jargon.
- Het gebruikmaken van passend voorlichtings- en beeldmateriaal.
- Het toepassen van de terugvraagmethode.
- Samen beslissen.
Op het gebied van de palliatieve zorg meer kennis en vaardigheden in:
- Het goed naar de patiënt en zijn naasten luisteren, vragen stellen en empathie tonen.
- Het geven van voorlichting, advies en instructie aan patiënt en/of naasten, zodat zij keuzes kunnen maken voor gewenste palliatieve zorg.
- Het bewust zijn van het belang rekening te houden met cultuur.
Meer informatie
Marian Moons en Petra Stalman (over technische en praktische zaken). E-mailadres: trainingen@pharos.nl;
Gudule Boland (inhoudelijk).
Overige informatie
Naast de ABAN-accreditatie, zijn onderstaande vier accreditaties verleend:
- ABFE - 2 punten;
- ABAN - Cluster 1: huisartsen, specialisten ouderengeneeskunde, artsen voor verstandelijk gehandicapten en Cluster 2: medisch specialisten – 2 punten;
- Accreditatiebureau Kwaliteitsregister V&V en Register Zorgprofessionals – 3 punten;
- NVvPO - praktijkondersteuners en praktijkverpleegkundigen – 2 punten.
Links
Pharos Leerplatform - E-learning 'Goed Begrepen'