Nivel: beschikbare zorginformatie vaak niet gebruikt door patiënten
Er is voor patiënten veel informatie te vinden over behandelingen en zorgaanbieders, zodat zij zelf passende zorg kunnen kiezen. Onder patiënten is behoefte aan deze informatie, maar toch wordt de beschikbare informatie vaak niet gebruikt. Dit blijkt uit literatuuronderzoek van het Nivel.
Samen beslissen
Op meerdere momenten in het zorgproces kunnen patiënten keuzes maken. Ze kunnen bijvoorbeeld de zorgaanbieder of een behandeling kiezen. Beleidsmakers besteden veel aandacht aan de informatievoorziening voor patiënten, waarmee zij patiënten stimuleren een actieve rol in te nemen bij het zorgproces. Daarbij is ook steeds meer aandacht voor het samen beslissen over passende zorg. De meeste patiënten leunen bij het maken van een keuze sterk op het advies van de (huis)arts, meer dan op andere informatievoorzieningen.
Lees het volledige artikel op de website van het Nivel.
Bronnen met zorginformatie
Wil je patiënten verwijzen naar websites met betrouwbare (kwaliteits)informatie over behandelingen en zorgaanbieders? De volgende websites zijn gemaakt om patiënten te voorzien van informatie die hen helpt bij het maken van een keuze:
- Ziekenhuischeck.nl (Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen & Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra)
- Revalidatiecheck.nl (Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen & Revalidatie Nederland)
- Zorgkaart Nederland (Patiëntenfederatie Nederland)
- NFK Ziekenhuiskeuzehulp (Nederlandse Federatie van Kankerpatiënten organisaties)
Links
Patiënt maakt veelal geen actieve keuzes tijdens het zorgproces
Alle artikelen
Bekijk meer artikelen over het thema ICT en toegankelijkheid