Kankerpatiënten willen empathische arts en geen vage beloften
Patiënten met ongeneeslijke kanker willen heldere maar ook empathische gesprekken met hun oncoloog. Directief en vaag taalgebruik ervaren ze als schadelijk. Dit blijkt uit een studie van Universiteit Leiden en het Nivel, gepubliceerd in het wetenschappelijke Amerikaanse tijdschrift Cancer.
Schadelijke communicatie
Het onderzoek maakt duidelijk dat communicatie met een patiënt met kanker schadelijk kan zijn op verschillende domeinen:
- het geven van informatie;
- het bespreken van een prognose;
- besluitvorming over een behandeling, en;
- (een gebrek aan) empathie.
Onderzoek
In een online vragenlijst werd aan 74 patiënten met ongeneeslijke kanker gevraagd welke communicatie zij als mogelijk schadelijk ervaren, en welke mogelijke alternatieven zij als meer behulpzaam zien. Op basis van de reacties van patiënten hebben de onderzoekers een overzicht gemaakt van mogelijk schadelijke situaties, inclusief voorbeelden van schadelijke communicatie en meer behulpzame alternatieven.
Lees het volledige bericht op de website van Nivel.
Meer lezen?
- Meer weten over samen beslissen? Bekijk de themapagina Samen beslissen.
- Lees meer over beperkte gezondheidsvaardigheden, of bekijk de Toolkit gezondheidsvaardigheden.